Великий математик Микола Жалива!

Микола Жалива

Незабаром, після появи нового коронавірусу, ВООЗ представила інформаційну стратегію протидії фейкам як один з чотирьох своїх пріоритетів у боротьбі з ним. На її сайті на різних мовах, викриваються найпопулярніші і часом неймовірні міфи про коронавіруси – наприклад, про те, що від нього можна захиститися вживаючи кокаїн, дитячу сечу або часник (спойлер: немає).

Зараз, у медіапросторі дуже багато інформації про COVID-19. Ця тема резонансна, тривожна, доволі складна і поки викликає значно більше запитань, ніж ми маємо відповідей. Але для прокремлівських платформ схожі теми — чудова нагода, для генерації фейків у промислових масштабах з метою залякування і поширення дезінформації.

Спалах коронавірусу був топ-темою російських новинних ресурсів, як і багатьох достовірних медіа. Ось тільки виявилося, що повідомлення прокремлівських рупорів суттєво відрізняються від повідомлень, опублікованих надійними джерелами.

Їхні меседжі різняться великою кількістю умисного викривлення інформації, а також містять повідомлення, що “грають” на людських емоціях — викликають страх, непевність, сумніви, водночас підживлюють міфічні зв’язки коронавірусу і теорій змови.

Важко зрозуміти, яку мету переслідує інформаційний портал «Новини Закарпаття» та недожурналіст Микола Жалива, граючи одну з перших скрипок по сіянню паніки в Закарпатській області шляхом поширення фейків про коронавірус. Прочитавши лише заголовки статей: «Шокуюча статистика кожен п’ятий землянин захворівши на короновірус помирає», «Кожен третій житель США захворівши на короновірус помирає – статистика», хочеться бігти до Ілона Маска та проситися на найближчий рейс до Марсу.

В бажанні створити сенсацію, Микола Жалива в дописі в Фейсбук пише, що помирає кожен другий американець, при переході по його посиланню бачимо, що вже кожен третій. А якщо прочитати статтю, то взагалі отримаємо цифру 5,3%, тобто кожний 20!

Ми достовірно не знаємо, чи це прогалини в базовій освіті Миколи, чи бажання нагнати кількість переглядів та лайків медіа-ресурсу або свідома робота на країну-агресора. Але точно можна сказати, що його публікації є поширенням неправдивих чуток.

Брехні та дезінформації можна протидіяти. В першу чергу почати з власної інформаційної гігієни — читати лише довірені джерела, перевіряти всю інформацію, особливо перед тим, як її поширювати, та завжди керуватися критичним мисленням. Сьогодні це питання особистого психічного здоров’я та національної безпеки.

Також рекомендуємо прочитати про інформаційну агресію проти України.